Køleskabsgrød med bær

Min rejse til Australien – Kangaroo Island

Det er i dag blevet tid til den sidste del af min lille serie omkring min rejse til Australien. Det sidste indlæg her kommer til at handle om min tur til Kangaroo Island. Det var en helt fantastisk tur både på grund af den smukke natur, men også fordi det var starten på et fantastisk venskab. Jeg var nemlig afsted sammen med Camilla som er ven af familien jeg boede ved. Hun er faktisk samme alder som jeg og fra Norge. Vi tilbragte kun lidt over en uge sammen og klingede bare så godt. Efter den uge, var det som om vi havde kendt hinanden i flere år. Camilla har været i Australien før, men har ikke besøgt South Australia, så vi kunne tage på turen sammen.

Dag 1 – Kangaroo Island

Vi tog fra Adelaide tidliget om morgen, da vi havde halvanden times kørsel til færgen. Det tager 45 minutter med færgen over til Kangaroo Island. Det vi ankom til Penneshaw, blev vi hentet af vores turguide. En fantastisk skøn kvinde som var virkelig god til at fortælle og forklare, uden at det blev kedeligt. Vi var en lille gruppe på otte mennesker, så det var helt perfekt.

Vores første stop var på en farm, hvor vi fik lov at se hvordan hundene samler får ind. Vi fik også lov at se dem klippe at af fårene. Efter vores besøg på farmen kører vi videre til Pennington Bay. Pennington Bay er de to første billeder her i indlægget, og herfra kan man ofte se hvaler, hvilket vi desværre ikke så. Efter Pennington Bay kørte vi til et eukalyptusdestilleri. Her hørte vi hvordan de laver deres olier og andre produkter.

Seal Bay

Efter frokost kørte vi til Seal Bay. Hvilket nok var noget af det, jeg havde glædet mig mest til. Her kunne vi nemlig gå på broen og langs stranden, og se sælerne helt tæt på. Det var virkelig en kæmpe oplevelse, og som I nok kan se på billederne var vi virkelig tæt på. Vi var endda så tæt på, at vi kunne høre ungerne drikke mælk. Vi havde selvfølgelig en guide med, som fortalte os om sælerne og sikrede sig, at vi ikke kom for tæt på. Vi gik blandt andet nede på stranden, hvor vi kunne se nogle af sælerne komme i land. På Kangaroo Island har de to forskellige arter af sæler, hvilket ikke er noget jeg vil begynde at gøre mig alt for klog på.

Vivonne Bay

Efter Seal Bay kørte vi til Vivonne Bay, som også var der vores vandrehjem lå. Om eftermiddagen havde vi et par timer til at slappe af, cykle, gåture eller (som Camilla og jeg valgte) tage ud og sejle i kajak. Hverken Camilla eller jeg havde prøvet at sejle i kajak, så vi havde simpelthen en fest med at få den i vandt og sejle rundt. Om aften lavede vi mad på grillen, spillede spil og lavede bål hvor vi ristede skumfiduser.

Dag 2 – Kangaroo Island

Vi stod op lidt i syv og klokken otte kørte vi fra vores vandrehjem til vores første stop som var Hanson Bay Wildlife Sanctuary. Her skulle vi ud og gå den tur de kalder ”Koala Walk”. Det er en tur man kan gå i en lille ”skov” af eukalyptustræer, hvor vi kunne gå og se koalaerne sidde i træerne. Nogle af dem kunne vi endda se helt tæt på.

Remarkable Rocks

Efter vores gåtur kørte vi afsted mod Remarkable Rocks. Remarkable Rocks er de flotte sten, som med tiden har fået de smukke former. Ja, det er næsten helt kunstværker.

Admirals Arch

Efter Remarkable Rocks kørte vi til Admirals Arch. Her gik vi hele vejen fra fyrtårnet og ned til vandt, hvor vi igen så en masse sæler (hvilket er den anden art, som findes på Kangaroo Island). Men prøv lige og se hvor sød den lille sæl er. Admirals Arch er meget berømt for det billede som er taget inde i grotten. Billedet viser dog slet slet ikke, hvor smukt det er, så jeg vil næsten anbefale at I prøver at google Admirals Arch.

Little Sahara

Vores sidste stop var Little Sahara, som er de store sandklitter hvor man kan sandbborde og ”kælke”. Det havde desværre regnet om natten og derfor var sandet lidt hårdt, hvilket betød, at det ikke var så nemt at kælke. Vi kom alligevel afsted, og det var så sjovt. Fordi vi var så lille en gruppe, havde vi lidt ekstra tid til overs. Vi tog derfor forbi honningfarmen, som er utrolig kendt i Australien. De er både kendt for deres honning men også for deres honning is, som vi selvfølgelig også skulle smage.

Vi tog færgen tilbage om aftenen, og var i Adelaide igen da klokken var 22. Vi bestilte turen gennem Sea link og den tur der hedder 2 Day Kangaroo Island Wilderness Explorer”. Det var som sagt en to dags tur, men programmet var tæt pakket, så jeg må indrømme at jeg er overrasket over, at vi faktisk nåede så mange ting. Jeg er virkelig glad for, at jeg valgte at tage på denne tur. Vi oplevede som sagt så meget på så kort tid, og de ting vi så og oplevede var så fantastiske. Det hele er også så svært at beskrive, hvis man ikke selv har været der. Planlægger du en tur til Australien, så vil du ikke fortryde et besøg på Kangaroo Island. Jeg vil helt sikkert også anbefale folk at tage derover i vinter halvåret da naturen er smuk og grøn. Mange tager faktisk også der over i sommerhuse, hvilket også giver en lidt mere tid til at se mere af øen og tilbringe lidt mere tid ved de steder som man godt kan lide. Men har man ikke den mulighed så er en pakkeløsning et rigtig godt bud.