Kyllingelår og grøntsager i ovn

Min rejse til Australien – Ayers Rock

Inden jeg tog til Australien havde jeg to ting på min liste, som jeg rigtig gerne ville se. Det var Sydney (som I kan læse mere om her) og så var det Ayers Rock. Ayers Rock bliver også kaldet Uluru, som er det oprindelige navn. Jeg kalder det primært Uluru, så Ayers Rock og Uluru = det samme, bare så I ikke bliver forvirret, haha. Jeg kiggede på nogle forskellige ture, og endte med den jeg vil fortælle om i dag. En seks dags tur som startede i Adelaide og sluttede i Alice Springs. Turen bestilte jeg gennem Groovy Grape Tours, som også var dem jeg var på tur med til Barossa Valley. Grunden til jeg valgte denne tur var, at i stedet for at køre i et langt stræk til Uluru, havde vi nogle stop undervejs.

Dag 1 – Alligator Gorge

Den første dag kørte vi fra Adelaide gennem Clare som er en af vinregionerne. Dernæst kørte vi til Alligator Gorge, hvor vi havde en to timers vandretur. Billederne ovenfor er fra Alligator Gorge. Første aften sov vi på små værelser i køjesenge, hvilket var ingenting i forhold til, at vi de sidste dage skulle sove under åben himmel.

Dag 2 –  Coober Pedy

Alle dage var vi tidligt oppe. På dag to stod vi op klokken 5 for at køre mod Coober Pedy. En utrolig fascinerende by som er kendt for deres miner, hvor de graver efter opal og ikke mindst deres huse som er bygget under jorden. I Coober Pedy bliver det om sommeren op til 50 grader, og derfor bor de fleste under jorden. I Coober Pedy fik vi en rundvisning i en af minerne, som i dag er lavet om til et museum. Billedet I kan se, hvor der bliver lyst med blåt viser, hvor der stadig er opal i minen. Efter rundvisningen var vi ude og se to kirker, som begge er bygget under jorden. Vi var også ude og finde opal i de sandbunker der er rundt om i byen, og jeg fandt to små stykker. Efter aftensmad besøgte et ”børnehjem” som tager sig af kænguruer, hvis mor for eksempel er blevet kørt ned. Vi så blandet andet en lille kænguru som kun var fem måneder gammel.

Dag 3 – Kings Canyon

Vi stod op kl 4:30, for at sætte kursen med Northern Territory og Kings Canyon. Det var vores længste dag i bus. Vi ankom til Kings Creek Station om eftermiddagen, hvor vi skulle overnatte. Vi skulle sove i det der hedder Swags, som minder lidt om en sovepose. Der er et billede længere nede i indlægget, hvor I kan se, hvordan de ser ud. Jeg må indrømme, at der gik det virkelig op for mig, at vi var ude midt i ingenting, og at der var rigtig lang vej hjem. Ja, ikke mindst rigtig lang vej hjem til sin egen seng. Så det var lidt af en prøvelse, at skulle sove ude under åben himmel. ”Heldigvis” sov vi dog i et militær lignende telt, fordi det regnede.

Dag 4 – Kings Canyon og Uluru

Vi stod op klokken 5, for at køre mod Kings Canyon. Her skulle vi ud og gå en 6 kilometer lang tur. Det lyder måske ikke af så meget, men det var så hårdt. Jeg synes ellers jeg er i okay form, men den første del var så hård og stejl, så der er ikke noget at sige til, at den stigning bliver kaldt heart attack. Men det var en virkelig flot tur, og smukt at gå mens solen stod op. Efter vores vandretur, kørte vi mod Uluru, hvor vi første besøgte kulturcenteret, for at blive lidt klogere på Uluru og aboriginerne. Det er utrolig interessant, og noget jeg gerne selv ville læse mere om. Vi lavede aftensmad tæt ved Uluru og så samtidig solen gå ned, sammen med flere hundrede andre turister. Det er så smukt at se solen gå ned, da Uluru skifter farve hvert sekund. Om aftenen lavede vi bål, ristede skumfiduser og lå og kiggede op på stjernehimlen, som jeg aldrig har set så smuk og klar.

Dag 5 – Kata Tjuta og Uluru

Endnu en dag hvor vi skulle tidligt op. Jeg vågnede klokken fem og frøs som aldrig før. Og det giver god mening når det om natten havde været -1 grad, og kun var 3 grader da vi stod op. Efter morgenmaden kørte vi ud for at se solen stå op over Uluru. Efter solopgangen kørte vi til Kata Tjuta, som ikke ligger langt fra Uluru. Ved Kata Tjuta var vi ude og gå, og det blev til næsten 8 kilometer og nogle stejle klipper, men det hele værd, for udsigten er så smuk og ikke engang billederne kan vise, hvor smukt det er. Om eftermiddagen tog vi tilbage til Uluru, hvor vi gik halvvejs rundt om Uluru.

Dag 6 – Alice Springs

Vores sidste dag fik vi lov at sove til 6:30, og alligevel vågnede jeg klokken 6. Vi skulle pakke hele vores camp ned, og jeg var bestemt ikke ked af at skulle pakke min swag ned, for var der noget jeg så frem til, så var det at sove i en seng igen. Efter alt var pakket ned, kørte vi ud til Uluru igen, hvor vi gik det sidste stykke rundt. Efter en god gåtur, sætte vi kursen mod Alice Springs. Vi ankom til Alice Springs om eftermiddagen, hvor vi kørte rundt og så byen. Om aftenen var vi alle ude og spise sammen og fik hilst af med hinanden efter seks fantastiske dage. Dagen efter havde jeg booket et fly tilbage til Adelaide, hvilket er tusind gange nemmere. Det tager kun omkring to timer at flyve tilbage til Adelaide, frem for at skulle tilbringe godt og vel 20 timer i en bus.

Jeg var godt klar over at Uluru lå midt inde i landet og ude i ingenting. Men at det bare fra Adelaide ligger 1.598 km og tager godt og vel 17 timer at køre, så fornemmer man hvor stort landet er. En anden ting er, at jeg er utrolig glad for, at jeg brugte lidt flere penge på denne tur, og havde stop undervejs frem for den anden tur jeg havde kigget på som kørte direkte. De steder vi stoppede er alle et besøg hver. Især Coober Pedy gjorder stort indtryk på mig. Jeg er også rigtig glad for at vi besøgte Kata Tjuta som ligger tæt på Uluru. Jeg troede ikke rigtig, at der var ”andet” at se, men det er der bestemt og både Kata Tjuta og Kings Canyon et et besøg hver, hvis man elsker at vandre og elsker smuk natur. Så mit råd her fra er helt sikker, at undersøge hvilke muligheder der er. Er der nogle af jer der har besøgt Uluru / Ayers Rock?