Tilbageblik på oktober måned

Sådan holder du motivationen til at træne

Vi går mod vinter månederne, og det kan for mit vedkommende godt betyde, at det er lidt sværere at komme af sted til træning og generelt bare få trænet. Det er faktisk næsten 3 uger siden, at jeg sidst har været af sted, hvilket jeg har det lidt dårligt med. Det har været en blanding af ferie, sygdom og mange timer på studiet som har gjort, at det har været svært at komme af sted. Heldigvis har jeg i denne uge lidt færre timer på studiet, hvilket har gjort, at jeg har mulighed for at komme lidt mere af sted. Jeg vil i dag give jer mine tips til, hvordan man kan holde motivationen til at træne. Samtidig håber jeg også, at jeg selv genfinder motivationen til at træne.

Sådan holder du motivationen til at træne

Sådan holder du motivationen til at træne

Hvorfor vil du træne?
Det som nok er det vigtigste for at kunne holde motivationen til at træne er, at vide hvorfor det er man træner. Træner du fordi du gerne vil tabe dig? Træner du fordi det gør dig glad? Træner du fordi du gerne vil være stærkere? Eller træner du på grund af noget helt fjerde. Du skal have et mål med din træning, ellers er det meget nemt at miste motivationen. Jeg træner selv fordi det giver mig mere overskud, og ikke mindst fordi jeg kan mærke, at min krop rent sundhedsmæssigt har brug for det.
Finde en sport du kan lide
Det er rigtig vigtigt at finde en sport som man kan lide. Hvis man elsker at spille fodbold så gør det, hvis du elsker at danse så gør det. I og med at det er noget man kan lide, gør det, det meget nemmere at komme af sted og i gang.
Træn sammen med en
Hvis man er en af dem, som kan have svært ved at komme af sted, kan det være en god ide, at træne sammen med en. Det hjælper rigtig meget at have en, som lige kan give en det sidste spark, til at komme ud af døren. Jeg elsker selv at gå nogle dejlig lange ture med en god veninde. Det er god motion og samtidig får man lige vendt verdenssituationen.
Hver uge behøver ikke være ens
Vi har alle en hverdag som ikke er ens, nogle dag er der måske mere arbejde, og ting vi skal end andre. Men derfor er det stadig muligt, at tilpasse sin træning ind i den tid man nu engang har. Brug for eksempel din søndag på at planlægge ugens træning.
Tænk over hvad det giver dig
Til de dage, hvor det måske ikke lige er så sjovt at skulle af sted, og hvor det står ned i stænger. Så tænk på, hvad det er træningen giver dig, og husk tilbage på, hvor glad du bliver efter. Om man så tager i fitness, løber en tur eller træner der hjemme, det er lige meget.
Accepter at motivationen ikke altid er der
Vi kan alle have dårlige dage, og dage hvor motivationen til at træne er nul. De dage skal der være plads til. Det er okay. Tænk på at lidt har også ret, om det er en gåtur over for at handle ind, en gåtur med en god veninde eller at cykle til og fra arbejde eller skole. Alt tæller. Jeg håber rigtig meget I kan bruge disse råd til, at få fornyet motivation eller mere motivation til at træne. Hvad er jeres bedste tip til, at holde motivationen til at træne?


Måske du har lyst til at læse det interview jeg tidligere har lavet med Claus Sloth, som er personlig træner. Har svarer han på spørgsmål omkring personlig træning, motivation og sundhed. I kan finde interviewet lige her.

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Tilbageblik på oktober måned