Sådan får du en god start på ugen

Sådan håndterer du tankemylder

Jeg har lige lagt mig i min seng. Efter en lang dag glæder jeg mig til, at kunne sove og bare slappe af. Men tanken om at slappe af og sove, bliver afbrudt af et tankemylder uden lige. Tankerne kører rundt i mit hoved. Alle mulige tanker som hvad skal jeg lave i morgen, hvor meget mangler jeg at læse i erhvervsjura, jeg skal lige have lagt tøjet på tørrestativet sammen, huske at sende den der mail, jeg skal lige have støvsuget og gad vide hvad folk mon tænkte om det jeg lagde op på instagram i dag. Alle mulige underlige tanker kører rundt i mit hoved. Jeg siger til mig selv flere gange, lad vær med at tænk på noget, hvorefter jeg vender og drejer mig. Så er det for koldt, så er det for varmt. Og pludselige kører tankemylderet igen. Måske er jeg slet ikke træt, måske jeg burde stå op igen, ej det går heller ikke. Jeg tror ikke jeg er den eneste der oplever dette tankermylder. Vi bliver dagligt udsat for så mange udefrakommende ting, og det kan være svært at forholde sig til det hele. Jeg oplever selv tankemylder, hvis jeg har en stresset periode, eller hvis jeg har for mange ting i gang eller små ting som ikke er blevet afsluttet. Hvis man vil, kan man sagtens gøre noget ved dette tænkemylder, og jeg vil prøve at dele nogle af de ting som jeg gør.photo-1479233270217-77d99c494c4e

Sådan håndterer du tankemylder

Det er okay
Først og fremmest prøver jeg at sige til mig selv, at det er okay. Det er ikke forkert at have alle disse tanker i hovedet. Det kan for nogle måske virke rigtig underligt at sige til sig selv. Det kan det til tider også for mig. Men andre gange kan det faktisk også hjælpe. Det afhænger meget af, hvordan jeg har det, hvor mange tanker jeg har, og hvilke tanker jeg har.

Lyt til din krop
Noget af det vigtigste er, at lytte til ens krop. Det kan være rigtig svært, og nogle gange kan man tænke ja, ja jeg behøver ikke, at slappe af lige nu, eller jeg kan godt læse et par timer mere i aften / nat. Men lad vær! I sidste ende går det kun ud over dig selv. Hvis du har brug for ekstra timer søvn, så prioriter dem. Det vigtigste er at du har det godt, og det vil dem der holder af dig også.

Skriv dine tanker ned
Nogle gange kan det hjælpe, at skrive sine tanker ned inden man går i seng. Det kan være en god måde at få dem ud af hovedet på, og kan give en mere ro, inden man skal sove. Nogle gange fungerer det for mig andre gange ikke.

Lav en liste over de ting du har nået
Jeg elsker to do lister, og bruger dem tit. Noget jeg også gør er, at lave lister med de ting jeg faktisk har fået gjort i løbet af en dag. Jeg føler nogle gange at jeg ikke rigtig at fået udrettet noget, når jeg kigger på en to-do-liste, hvor jeg måske kun mangler 2 ud af de 7 ting, jeg havde sat mig for den dag. Men vend det om og så kig på de fire ting du faktisk har fået gjort den dag. Det giver mig en ro inden i, at jeg ved, at jeg faktisk har fået lavet noget den dag. Fremfor at jeg slår mig selv i hovedet med, at jeg ikke fik lavet det og det.
Det er ikke sikkert at du kan bruge nogle af disse råd. Måske kan du bruget et af dem, måske dem alle. Lige meget hvad, så gør hvad du føler er bedst. En sidste ting som også er vigtig at huske på er, at ting tager tid, det er ikke alle der slipper af med deres tankermylder fra den ene dag til den anden dag. Men du kan arbejde med nogle forskellige værktøjer, som kan hjælpe dig på vej.

Ingen kommentarer endnu

Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sådan får du en god start på ugen