Katoni sommertøj

Sund i maj: Indre sundhed og mindfulness

Det er i dag blevet tid til det sidste af mine fire interview, i min sund i maj serie. Hvis I ikke har fået læst de sidste interview kan I gør det lige her. I dag skal det handle om indre sundhed og velvære. Jeg har interviewet Hanne Gerthe Pedersen og hun siger blandet andet om sig selv.
”Jeg støtter mine kunder til, at finde den enkeltes unikhed og mod til at udleve den. Det skaber kontakt til en dyb indre kilde af livsglæde, ro og balance”
Hanne har været så sød at tilbyde et forløb til jer. Hvis man kan samle min. 5 personer, tilbyder jeg et 8 ugers forløb for kr. 2.000 pr. person, i vores lokaler i Torvegade. Der er plads til max. 7 ad gangen. Hvis man er flere, kan vi finde lokaler ude i byen. Ring eller mail til Hanne Grethe, 2347 7906, hvis du vil vide mere.

phil-hauser-238663Hvem du er, og hvad laver du til dagligt? 
Jeg hedder Hanne Grethe Pedersen. Jeg støtter mine kunder til at finde ens egen unikhed og mod til at udleve den. Det skaber kontakt til en dyb indre kilde af livsglæde, frihed, ro og balance. Jeg er udannet eksamineret psykoterapeut, stress coache og mindfulness instruktør. Inden da var jeg i 5 år leder ved Kerteminde kommunale ungdomsskole. Jeg har siden taget nogle specialer i, hvordan vores psykologiske adfærd afspejler sig i vores fysiske tilstand. Uddannelsen hedder metasundhed. Metasundhed er et system hvor man har kortlagt, forklaringer på kroppens biologiske adfærd. For eksempel slog jeg tilbage i efteråret min pegefinger. Her er jeg så trænet i, at spørger mig selv, hvorfor gør jeg det her. Jeg har peget fingre af andre mennesker og mig selv. Det jeg kan bruge det til er, at sige, at det er uhensigtsmæssigt af pege fingre af andre og jeg kan derfor ændre den adfærd. Som psykoterapeut hjælper jeg folk, der ikke stoler på sig selv. Når man ikke stoler nok på sig selv, kan man stive sig af med noget ydre, men der sker også noget i kroppen. Man skjuler sig og tager måske på. Jeg hjælper folk med, at finde ud af, hvad der holder dem tilbage. Jeg hjælper dem til, at genvinde deres fulde frihed og får dem til at blomstre, så de kan få det fulde ud af livet. Jeg hjælper med at fjerne de blokeringer der kan være, så folk går herfra med et kæmpe smil. Jeg behandler både børn, unge, voksne og ældre, og det kan være alt fra manglende selvværd, stress og mobning til problemer i parforholdet eller familien. Jeg holder også kurser i mindfulness for private og virksomheder og foredrag for eksempel Fyens Stiftstidende. Jeg holder også små workshop i virksomheder og holder kruser her i Odense, Kerteminde og på Mallorca hvor man grundigt lærer, hvordan mindfulness fungerer. Sådan et kursus koster 2375,- og forløber over 8 uger, af 2 ½ time pr. gang. Der er 4 – 7 personer på holdet.
Rigtig mange har en travl hverdag, hvor der både skal være plads til skole, arbejde, fritid, venner, familie og kæreste. Hvad gør man for bedst muligt, at få en hverdag til at hænge sammen, uden at man stresser sig selv?
Man skal finde ud af, hvad der giver mest værdi. Hvornår føler man sig mest rig, ved det man beskæftige sig med. Man skal også lære, at sige nej til ting. Først skal man finde ud af, hvad der er vigtigt for mig at bruge tid på, hvis man ikke ved det, kan man heller sige nej. Man skal sige nej til det, man kun gør for at glæde andre. Det styrker også ens selvværd, at vælge det fra som ikke giver en værdi. Vi kan ikke det hele, og derfor er vi nød til, at vælge noget fra. Vi bliver også selv mere glad, når vi kan vælge noget som gør os glad. Hvis du deltager i noget du ikke gider, er det, det samme som at sige, at du ikke er noget værd, og noget du skal trække dig igennem. Det dræner din energi. Hvis du har en tendens til at føle dig udmattet, når du har været sammen med andre, kan du med fordel undersøge, hvad du skulle have gjort for at bevare din energi.
Flere og flere unge føler et kæmpe pres ud fra, når det kommer til valg af studie, m.m. Hvad er dit bedste råd til, at tackle dette pres?
Tag ansvaret på dig, det er ikke samfundets skyld. Ikke at sige at samfundet slet ikke har noget at sige, men det handler om, at finde sit eget stå sted og lære at stole på dig selv. Man skal skabe sit eget liv, og ikke gøre det man tror, der bliver forventet af en. Tillad dig at vise din unikhed, i stedet for blot at være en kopi af andre. Jo større selvværd man har, jo mere tryg er man ved, at tage beslutninger. Når man knokler, slider og er ked af det, er man på den gale vej. Hermed ikke sagt at man ikke skal knokle, men man skal kunne lide det man laver. Man skal være klar over, hvornår ens celler synger i kroppen, og man har en fornemmelse af, at det man beskæftiger sig med, er det rigtige. Vejen til dette er blandet andet ved, at lære at have ro, blive stille og lave mindfulness. Man skal stoppe op nogle gange og sætte en kæp i hjulet for, at kunne mærke efter, hvor er den vej jeg gerne vil følge og hvad gør mig glad. Vi har gang i alt for mange ting. Mit barnebarn er hele tiden på snap og andre er på Facebook når vi er sammen med vores venner. Jeg ved godt, jeg er en gammel kone, og man kan selvfølgelig godt være tilstede flere steder. Men vi skal prøve at simplificere livet og gøre det mere enkelt. Det handler om, at fokusere på de ting vi laver. Jo mere kvalitet vi ligger i det vi beskæftiger os med, jo mere højner vi kvalitet af det.
Sluk for mobilen – tænd for nærværet!
Mange unge bliver ramt af stress, hvordan kan man som ung undgå, at blive ramt af stress i en tidelig alder?
For det første tror jeg, at man er mere åben omkring det og taler mere om det. Derfor kan det godt se ud som om, at der er kommet flere til. Den online tilstedeværelse distraherer os, men samtidig inspirere det også. Vi bliver inspireret så meget, at vi skal skrue ned for alle de indtryk, vi skal ikke nødvendigvis bruge dem alle. Du skal bruge nogle, mit barnebarn skal bruge nogle andre, og jeg skal bruge nogle helt tredje. Vi skal lære ikke at tiltrække så mange indtryk, men kun dem vi skal bruge. Man skal prøve at sætte et filter op, så man får de indtryk man har brug for. Det er noget vi alle skal gøre, for at få færre stimuli. Man kan stille det lidt op som et stor tag selv bord, hvor vi tror, vi kan nå at smage på det hele. Men i stedet for er det bedre at gå rundt om bordet, og vælge 5 ting som man rigtig gerne vil have. Vi revner jo, hvis vi skal smage på det hele, det gør vi også på det mentale plan, hvis vi skal forholde os til det hele. Når du skal tage et valg så tænk over, gør det mig glad? Hvis det ikke gør, skal jeg ikke bruge tid på det.

Hvordan opnår man bedst muligt en balance mellem ydre og indre sundhed?
Det gør man ved, at tage sig tid til at være stille, blive opmærksom på ens tanker, blive opmærksom på ens fysiske krop og hvad den fortæller en. Nu havde jeg jo slået min pegefinger, så jeg tror jeg, at jeg slår den fordi, jeg skule have et rap over nallerne, fordi jeg havde gang i noget uhensigtsmæssigt – at dømme andre og tale ned til mig selv. Man skal være i balance med sine følelser, være tryg, rolig og glad så bliver det en naturlig sundhed. Når man er stresset, presset og ikke kan finde ud af noget som helst, er der ikke balance. Det er typisk fordi, man har overhørt de budskaber der kommer inden fra kroppen. Mindfulness er et rigtig godt redskab til dette. Når vi starter med mindfulness på mine hold, laver vi også små fysiske øvelser, for eksempel yoga stræk. Folk er slet ikke vant til, at mærke deres krop på den både. Det at lave rolige og afslappede bevægelser, giver god kontakt med sin krop. En sund og smidig krop gør at du slapper af. Når du er rolig og afslappet har din krop det også godt og slapper af. Mindfulness fjerner ikke problemer, men det gør, at man letter kan overskue dem, også bliver man mere robust til, at takle de udfordringer man bliver udsat for.
Dit bedste tips til unge?
De skal tillade sig at være unikke, være deres egen og fremelske deres egne særheder. Man skal give sig selv lov til at lege, have det sjovt og fjolle. Man skal finde det indre legebarn, fordi det er med til at udvikle ens usikkerhed. Men skal ikke være så mainstream, men ture at være sin egen. Nogle tør ikke være sig selv, og de er bange for, at stikke ud eller blære sig. Det skal man ikke. Det kan være med er god til svømning, til at tage initiativ, være den der samler folk eller tage sig af dem med kæreste sorger. Find ud af hvad det er, der er noget vi alle er gode til. Vær tilstede. Nærvær og at være til stede med en ting af gangen. Der er så mange ting der bliver letter når man er nærværende. Blandet andet i forhold til at præstere, hvis man for eksempel skal til eksamen. Det giver mere ro, når man er til stede og ikke bliver forstyrret af andre ting. Et sidste lille tip er, hvis du er i stresset situationer som for eksempel en eksamen. Sæt dig med lukkede øjne. Tag 3 dybe vejrtrækninger, slap af, lad skulderne fald ned og sig til dig sig selv ”Det skal nok gå”. Jeg kan, jeg vil, jeg gør det!

 

 

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Katoni sommertøj