Hvad er din MyFactor

Sund i maj: Klinisk diætist

I det første af fire spændende interview i mit sund i maj tema, har jeg været ude og interview Mette som er uddannet klinisk diætist, og til dagligt arbejder hos Odense Sundhedshus. I kan læse mere om hende og hendes arbejde på hendes hjemmeside lige her. Jeg håber I vil tage godt imod det første interview, og forhåbentlig bliver lidt klogere. Jeg har udvalgt nogle forskellige spørgsmål, som jeg tænker jeg ikke er, den eneste der sidder med.

mette-lilliendahl2Fortæl lidt om dig selv
Jeg hedder Mette og er uddannet klinisk diætist, hvilket jeg har været siden 2011. Før det var jeg faktisk frisør, man har altid interesseret mig for sundhed. Det var ikke kun vægttab men lige så meget det med den sunde livsstil, og det at gøre noget godt for sig selv. Jeg har været selvstændig i 3 ½ år, og har både fokus på vægttabt, sundhed men også det mentale, hvor man ser på det med, at ændre hele tankegangen bag, og hvorfor man gør som man gør.

Hvordan får man et sundt forhold til mad?
Mange har et usundt forhold, for eksempel med hensyn til at overspise. Det er derfor vigtigt at se på ”hvorfor gør man det?”. Nogle spiser usundt, fordi de har fået det for vane. Hvis man skal hygge med veninderne spiser man kage, og skal man hygge med børnene, skal der slik på bordet. Det handler om kulturen i, at spise når man hygger. Jo mere sulten man er, jo mere tilbøjelig er man til at vælge de nemme løsninger. Det er derfor vigtigt at tænke over, om det er det at være social og at være sammen med sine veninder, eller det er det at spise? Det handler om at se på, hvor lægger værdien i det.

Hvordan holder man bedst sit blodsukker stabilt i en travl hverdag?
Planlægning er mega vigtigt, så man ikke står om morgen og tænker ”gud jeg skal være på studiet eller arbejdet til 17”. Derfor handler det om, at tænke over hvad man skal og planlægge. Gør det på forhånd og handle ind, hvis du ved at du skal være af sted i lang tid. Lav en madpakke du kan tage med på arbejdet, i skole eller på studiet. Ofte er det, man lige kan købe den lette løsning, men ikke den mest kalorielette. Sørg for at spis groft, frugt og grønt (mere grønt end frugt). En almindelig sund kost holder blodsukkeret stabilt. Det er selvfølgelig ikke forbudt at spise hvidt brød, men kroppen er langsommere om at optage kostfibrene fra de grove fødevarer, og holder dig derfor mæt i længere tid.

Er det bedst at spise få store måltider eller mange små måltider i løbet af en dag?
Hvis det handler om vægttab, handler det om at spise mindre end man forbrænder. Så er det lige meget om man spiser det hele om morgen, i løbet af dagen eller om aftenen, det spiller ingen rolle. Det er derfor også en skrøne, at man skal spise morgenmad, hvis man gerne vil tabe sig, det er nemlig det samlede kalorieindtage som har betydning, når det handler om vægttab. Men ellers er det en god ide at gå ud fra tre hovedmåltider: morgen, middag og aften, som skal være mættende og lidt tungere en mellemmåltider. Mellemmåltider kan man for eksempel spise 2 -3 gange og de skal være lidt mindre. De skal slukke sulten og holde en kørende til næste store måltid. Personligt hvis jeg skal holde energien oppe en hel dag, spiser jeg flere små måltider.

Rigtig mange benytter sig af proteinpulver til f.eks. shakes og generelt finder man protein i rigtig mange produkter. Hvordan forholder man sig bedst til protein?
Man kan sagtens opfylde sit protein behov igennem en sund og varieret kost. Med mindre man træner rigtig meget. Det er blevet hypet så meget, at det er blevet en forretning. Nogle spiser en proteinbar fordi man tænker så er jeg sund, men proteinbare er ofte fyldt med rigtig meget sukker. De er derfor slet ikke så sunde som man tror. Så med mindre man har behov for mere protein, i forbindelse med træning eller andet som gør man har et øget behov, så kan man sagtens få det protein man skal igennem en sund og varieret kost. I stedet for en proteinshake kan man spise et af følgende eksempler som svarer til samme kalorieindhold.
2 dl cheasy yoghurt med vanilje, 50 g jordbær og 1,5 spsk. Tørristede havregryn
2 skiver groft knækbrød og 40 g hytteost (med 1,5% fedt)
½ skive rugbrød (25g) og en mellemstor banan
200 g frisk ananas eller vindurer (eller f.eks. 100 g ananas og 100 g vindruer)

Er sukkerfrie produkter lig med sundt? For eksempel en bar fra Easis eller slik fra Nellie Dellies.
Hvis man prøver at sammenlige med et almindelig stykke chokolade, er det kun få kalorier der skiller dem. Hvis man gerne vil være så sund, så spis almindelig mad i stedet for substitutter. Man kan godt spise en bar fra for eksempel Easis, men det er en god ide at gøre op med sig selv om det mætter nok til, at man kan bruge det som et mellemmåltid.

Hvordan undgår man at falde i sukkerfælden både sidst på eftermiddagen men også om aftenen?
Spise stabilt i løbet af dagen og spis almindeligt mad. Undgå noget man hurtigt omsætter. Hvis man ofte spiser noget som er meget sukkerholdig, så har man ofte tendens til at spise mere. Det handler ofte om en vane, hvor man om aftenen har lyst til noget sødt. Når man så har spist noget sødt, så kommer den dårlige samvittighed ofte snigende bagefter. Det er selvfølgelig ikke forbudt, men det kan også være vigtigt at se på, hvad er det, det gør ved dig.

Hvis man ønsker at starte et vægttab, hvad er så det første du vil anbefale man gør?
Tænk på at give det tid. Du får ikke at varigt vægttab ved at følge noget i 8 uger. Tag et skridt af gangen. Man skal kigge på, hvor er det største problem. Spiser jeg store måltider, vælger jeg ofte at erstatte mine måltider med slik eller spiser jeg det flere gange om ugen? Når man først har fundet problemet, skal man arbejde ud fra det, og arbejde med en ting af gangen. Varige resultater kommer ikke med det samme, det skal der arbejdes med. Når man har fundet ud af, hvor problemet er, skal man se på, hvad man kan bytte det ud med. Man skal ikke skære det væk men bytte ud. For eksempel kan chokolade mysli skiftes ud med havregryn. Er man meget inaktiv, skal man begynde at bevæge sig mere, så man dermed også opnår en højere forbrænding. Det er dog rigtig vigtigt, at man også accepterer at ting tager tid.

Der er rigtig mange der gør brug af kosttilskud i form af vitaminpiller, olier m.m. hvad er din holdning til det? Er der noget som er nødvendigt at tage eller ikke?
Kosttilskud må aldrig erstatte. Jeg anbefaler at man spiser sig til det man har behov for, også kan man supplere. Rigtig mange dansker lider af D-vitamin mangel. D-vitamin får vi fra solen og fisk. Især vitaminer fra solen, er der mange, der om vinteren ikke får nok. Derfor kan det være oplagt at tage det som et supplement i vinterhalvåret. Hvis man kan spise sig til det, i form af sund mad skal man gøre det, det skal ikke gå ind og erstatte.

3 gode råd til en sund hverdag?
1. Spis fuldkorn og groft. Det holder dig mæt i længere tid.
2. Spis nok frugt og grønt
3. Hver fysisk aktiv. Det er der mange der glemmer, og mange tænker i stedet, så spiser jeg mindre. Fysisk aktivitet behøver ikke at være en løbetur eller fitness. Det er vigtigt at finde noget man gider, så det ikke bliver en sur pligt. Det kan være at cykle, spille fodbold, danse eller noget helt andet, det vigtigste er, at finde det der giver mening og ikke det der er hipt. Drop slankekure fra alt for damerne og iform, de hurtige løsninger holder kun i kort tid. Det er også en del af det at leve sundt, at man kommer ud og bevæger sig. Rigtig mange føler sig slet ikke tilpas i et fitnesscenter, og jeg læste for et stykke tid siden om en undersøgelse der viste, at 40% af dem der er medlem i et fitnesscenter slet ikke bruger det, og kun 60% rent faktisk gør.

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hvad er din MyFactor